Christianity in Crisis 21st
Century (2009) is geschreven door Hank
Hanegraaff, president van de Christian Research Institute (CRI) en een
invloedrijke Amerikaanse christen. De schrijver heeft eerder o.a. Counterfeit
Revival (1997) en Christianity in Crisis (1993) geschreven, die
beide over vergelijkbare thema’s gaan als dit boek.[1]
Ik hoop u in deze recensie een
indruk te geven van zowel de structuur als de inhoud van het boek.
Tegelijkertijd zullen er vooral dingen aan de orde komen die ik boeiend vond,
dus het is niet mijn streven om u een representatieve samenvatting van het werk
te geven. Vanaf nu zal ik Christianity in Crisis gebruiken als
aanduiding voor het boek, tenzij anders aangegeven. Er zijn overigens enkele
Engelse recensies online als je een ‘second opinion’ wil hebben.[2]
In de introductie vergelijkt
Hanegraaff The Secret van Rhonda Byrne (verbonden aan de New Thought
beweging) met Your best life now van de voorganger Joel Osteen.[3]
De eerste stelt dat jouw gedachten bepalen wat er met je gebeurt, de twee stelt
dat jouw woorden bepalen wat er met je gebeurt. Positief denken is volgens
Osteen niet genoeg, je moet ook positief spreken. De absurditeit van de
opvattingen van Osteen worden zichtbaar als hij het heeft over de geboorte van
Johannes de Doper. Volgens hem nam God de spraak van Zacharias weg, omdat Hij
wist dat de negatieve woorden van Zacharias Zijn plan zou dwarsbomen.[4]
Part one: Turning truth into
mythology
In dit hoofdstuk krijgen we een
overzicht van alle misvattingen van de Word of Faith beweging en maken we
kennis met de leidende figuren van de beweging. In de Cast of Characters
(paragraaf 3) worden o.a. de leer en het leven van: Kenneth Hagin, Kenneth
Copeland, Benny Hinn en Joyce Meyer besproken. Het zijn figuren die ook in
Nederland invloed hebben en dat is één van de redenen waarom dit boek de moeite
waard is om te lezen.[5]
Daarnaast wordt duidelijk dat
Hanegraaff onderscheid maakt tussen de charismatische beweging en de WF
beweging. Hij wijst er daarbij op dat veel van de meest uitgesproken critici van
deze beweging charismatisch zijn.[6]
Aan het einde van het hoofdstuk komt de opbouw van het boek aan de orde. De
auteur zal tegenover de dwalingen van de WF beweging, verenigd in de acroniem FLAWS,
de essentie van de christelijke leer (ABCDE) zetten.
Part two: Faith in Faith
WF leiders zoals Copeland zien
geloof (faith) als een kracht. Geloof zou God kracht geven, zonder geloof zou
God ons zelfs niet kunnen helpen.[7]
Als dat waar zou zijn dan vraag ik me af of nog wel kunnen spreken van een God
die almachtig is (Jeremia 32) en “die alles naar zijn wil en besluit tot stand
brengt” (Efeziers 1:11). Hanegraaff gaat dan ook in op Hebreeën 11:1, één van
de teksten die ze aanhalen om hun opvattingen te ondersteunen. Ik vond het wel
teleurstellend dat hij niet uitgebreid inging op Marcus 11:23, die tekst lijkt
namelijk te impliceren dat geloof kracht heeft / geeft.
In de rest van het hoofdstuk
behandeld hij ook andere teksten zoals Marcus 11:22 en Spreuken 6:2 en 18:21.
Er wordt uitgebreid stil gestaan bij de kracht van woorden. Daarbij haalt
Hanegraaff enkele verbijsterende uitspraken van WF leiders aan, zo stelde
Charles Capps dat mensen nu slechts zeventig jaar of minder leven doordat we
uitdrukkingen uitspreken waarin het woord dood voorkomt.[8] Kenneth Copeland stelde zelfs een keer “You can control
Satan by learning to control your own tongue.”[9]
De schrijver
zelf komt tot de conclusie: “While it is clear from Scripture that the tongue
can have a devastating impact on another person, there is no biblical support
for the idea that our confessions have the power to create reality. Only God is
capable of such a feat.”[10]
Part three:
Little gods
In hoofdstuk 3 komen wellicht de
meest schokkende dwalingen van de WF beweging aan de orde. Mensen worden gezien
als goddelijk, of zelfs als gelijkwaardig aan God.[11]
Men zou alleen een blik hoeven werpen op de lijst van kenmerken van God, om te
realiseren dat mensen geenszins gelijkwaardig zijn aan God.[12]
Het is bijna zielig dat Hanegraaff serieus in ‘moet’ gaan op hun interpretaties
van Johannes 10:31-39, Psalm 82, 2 Petrus 1:4 en Genesis 1:26,27.
God wordt bovendien omschreven als
een wezen die ongeveer 2 meter lang is en twee keer zo breed is als een mens,
dit alles wordt natuurlijk gebaseerd op de foutloze interpretatie van Jesaja
40:12 en een aantal wonderbaarlijke ervaringen.[13]
Tenslotte wordt de goddelijkheid van Jezus door sommigen in twijfel getrokken.[14]
Part four: Atonement atrocities
Één van de meest opmerkelijke
‘atonement atrocities’ is de opvatting van WF leiders dat Jezus tijdens de
kruisiging was veranderd in een soort satanisch wezen.[15]
2 Korintiërs 5:21 wordt er door hen bij gehaald om dit idee te ondersteunen.
De
volgende paragraaf gaat over hun leer dat het verlossingswerk van Jezus na zijn
dood aan het kruis werd voortgezet in de hel. Hierbij komen Mattëus 12:40 en
Efeziërs 4:9-10 aan de orde. Men hoeft echter maar één tekst op te zoeken om
deze tweede opvatting voorgoed naar de prullenbak te verwijzen. Er staat
namelijk in Lucas 23:43 “Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je
met mij in het paradijs zijn.’”
Tenslotte gaat er een paragraaf over
de wedergeboorte van Jezus en één over reïncarnatie. Twee teksten die vaak
gebruikt worden als bewijs voor de wedergeboorte van Jezus zijn Kolossenzen
1:18 en 1 Petrus 3:18. Bovendien beroepen WF voorgangers zich op niet te
controleren openbaringen van God.[16]
Part five: Wealth and Want
Wist u dat Jezus in een groot huis
woonde, merkkleding droeg en schatrijk was?[17]
Ik ook niet en ik vermoed dat deze onzin alleen verkondigd wordt om de
weelderige levensstijl van de WF leiders te rechtvaardigen. Fredrick
Price doet dat in ieder geval wel: “The Bible says that He has left us an
example that we should follow His steps. That’s the reason why I drive a Rolls
Royce. I’m following Jesus’ steps.”[18]
In de volgende paragraaf Cons and
Cover-ups maken we kennis met een aantal methodes waarop WF leiders hun
volgelingen geld af troggelen, daarbij maken ze vaak gebruik van Marcus 10:30.
Die tekst zou inhouden dat mensen hun gave honderdvoudig terug krijgen van God.
Gelukkig of misschien jammer genoeg kan ook die tekst anders geïnterpreteerd
worden.[19]
Rod Parsley, lijkt zelfs de 16e
eeuwse aflaatprediker Johann Tetzel als voorbeeld genomen te hebben en predikte
dat mensen geld moesten schenken als ze zeker wilde weten dat hun kinderen
gered waren.[20]
Het hoofdstuk wordt afgesloten met
advies over hoe men de Bijbel goed kan interpreteren, Hanegraaf gebruikt
daarvoor de acroniem LIGHTS. Het is voor leken, zoals mij, handig
vandaar dat ik het hieronder kort heb uitgewerkt.
L= literal
principle
I=
illumination principle
G=
grammatical principle
H=
historical principle (Location, Essence, Genre, Author, Context, Year)
T= typology principle
S= scriptural synergy
Part six: Sickness and Suffering
T= typology principle
S= scriptural synergy
Part six: Sickness and Suffering
De visie van de auteur op ziekte en
lijden wordt weergegeven in het volgend citaat: “Sickness and suffering are the
common denominator of a fallen world. We all get sick and eventually die – including
every single person committed to the Faith movement. As much as the Faith
teachers would have you believe otherwise, there are no exceptions to the
rule.”[21]
De visie van de WF voorgangers is
dat symptomen van ziekte van de duivel komen en genegeerd moeten worden, dat we
door de dood van Christus genezen zijn (we moeten de genezing wel in geloof
aannemen) en dat christenen eigenlijk niet ziek zouden moeten zijn en dat
‘volwassen’ gelovigen geen medicatie nodig hebben.[22]
Finis Dake ging zelfs verder en
beweerde dat medicijnen niet kunnen genezen.[23]
Dat dit soort opvattingen fatale gevolgen kunnen hebben blijkt uit het verhaal
van Larry Parker en zijn vrouw, wat opgetekend is in het boek We let our son
die. Bovendien worden mensen ook met schuldgevoel opgezadeld, omdat ziekte
zogenaamd een gevolg is van zonde.[24]
Ironisch dat juist christenen anderen dit verwijten, wij zijn immers bekend met
het verhaal van Job en zijn vrienden?
Bijbelteksten die worden aangedragen
om de visie van de WF beweging te ondersteunen zijn o.a. Jesaja 53:5 en een
combi van Galaten 3:13 met Deuteronomium 28.[25]
Part seven: Back to Basics
In dit laatste hoofdstuk zet Hanegraaff de christelijke leer uiteen aan de hand van ABCDE. Ondanks dat het allemaal best nuttig is wil ik vooral ingaan op de letter D (defense) en Appendix B, omdat de schrijver daar naar mijn mening punten laat vallen.
Onderdeel van de verdediging van het christelijk geloof is het verdedigen van de opvatting dat God het universum heeft ontworpen en geschapen, zo stelt de schrijver.[26] So far so good, maar dan begint hij schepping tegenover evolutie te zetten en dan gaat het in mijn ogen helemaal mis. Ten eerste richt hij zijn pijlen vooral op de aanhangers van evolutietheorie in het verleden, alsof er geen nieuw onderzoek heeft plaats gevonden en de evolutietheorie niet veranderd is. [27]
Ten tweede verwijst hij (bijna) alleen naar (verouderde) literatuur van jonge aarde creationisten. Het citaat van de evolutionist Colin Patterson is indrukwekkend, totdat je ziet dat het uit 1979 komt. [28] Ten derde is de juistheid van zijn visie op de rol van kans in de evolutietheorie onderhevig aan discussie. Hij lijkt namelijk te vergeten dat er weldegelijk een sturende mechanisme is, namelijk natuurlijke selectie.[29]
Ten vierde lijkt hij op pagina 331 te zeggen dat de evolutietheorie een empirische basis mist. Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar ik wil er wel op wijzen dat evolutionisten zich wel bezighouden met empirische wetenschap.[30]
Tenslotte wil ik, als het gaat over de mogelijkheid van het ontstaan van het universum zonder goddelijk ingrijpen, u wijzen op de ideeën van de wereldberoemde natuurkundige Stephen Hawking .
Kortom, Hanegraaff lijkt deze zaak veel te gemakkelijk van de hand te doen. De realiteit is dat er binnen het christendom verschillende manieren zijn om schepping en wetenschap te verenigen en hij verwijst alleen naar jonge aarde creationisten. [31] Bovendien is Hanegraaff geen wetenschapper, ik vrees dan ook dat dit gedeelte uit Christianity in Crisis, net zoals zijn twee anti-evolutie boeken, niet veel indruk zal maken op geleerde evolutionisten.[32]
Toch wil deze recensie positief beëindigen, want Hanegraaff heeft in zijn boek op overtuigende wijze aangetoond dat de leiders van Word of Faith beweging een leer prediken die anders is dan die van ‘de’ Kerk. Daarnaast heeft hij getracht te bewijzen dat de Bijbelteksten waarop WF leiders zich beroepen anders kunnen of moeten worden geïnterpreteerd. Tenslotte heeft de schrijver wat aandacht besteed aan het beschrijven van de belangrijkste personen binnen de beweging.
Kortom, dit boek is zowel geschikt voor critici van de WF beweging als voor christenen die willen onderzoeken of de boodschap van WF leiders Bijbels is. Afgezien van de storende herhaling van sommige citaten is het boek bovendien goed te lezen.
[1] Auteur onbekend (z.d.), http://www.equipresources.org/site/apps/ka/ec/product.asp?c=muI1LaMNJrE&b=2537845&en=hwKSKbO1LfJQJgNZLbIQJeMWKmI3K9ORImK9IjO3JwKfF&ProductID=431152,
geraadpleegd op 3/5/13
en Auteur onbekend (z.d.), http://en.wikipedia.org/wiki/Hank_Hanegraaff
, geraadpleegd op 3/5/13
[2] Bijvoorbeeld: Becky Laney (2009), http://operationreadbible.blogspot.nl/2009/02/book-review-christianity-in-crisis.html,
geraadpleegd op 3/5/13
en Bill Muehlenberg (2009), http://www.billmuehlenberg.com/2009/11/23/a-review-of-christianity-in-crisis-21st-century-by-hank-hanegraaff/ , geraadpleegd op 3/5/13
[3] Voor meer info: Auteur onbekend (z.d.), http://en.wikipedia.org/wiki/Rhonda_Byrne,
geraadpleegd op 3/5/13
en Auteur onbekend (z.d.), http://en.wikipedia.org/wiki/New_Thought,
geraadpleegd op 3/5/13
[5] Bijvoorbeeld: Auteur onbekend (z.d.), http://www.eurospirit.nl/index.php?id=2&rootnode=1,
geraadpleegd op 3/5/13
[27] Voor meer info over fossielen en de evolutietheorie
zie: http://biologos.org/search?s=fossils
en Kelsey Luoma (2013),http://biologos.org/blog/where-are-the-transitional-fossils , geraadpleegd op 3/5/13
[29] Voor meer over de rol van kans in de evolutietheorie:
Michael Le Page (2008), http://www.newscientist.com/article/dn13694-evolution-myths-evolution-is-just-so-unlikely.html?full=true,
geraadpleegd op 3/5/13
[30] Auteur onbekend (z.d.), http://en.wikipedia.org/wiki/Experimental_evolution
en http://nere.bio.uci.edu/,
geraadpleegd op 3/5/13
[31] Er zijn jonge en oude aarde creationisten,
theïstische evolutionisten en aanhangers van Intelligent Design. (natuurlijk is
het onderscheid tussen de groepen niet altijd even duidelijk)
[32] Zie twee kritische recensies van zijn boeken Fatal
Flaws en The Face that demonstrates the farce of evolution. Michael Buratovich (2006),http://ncse.com/rncse/26/3/review-fatal-flaws-0,
geraadpleegd op 3/5/13 en Tommy Huxley (2002), http://www.skepticfriends.org/forum/showquestion.asp?faq=4&fldAuto=58,
geraadpleegd op 3/5/13
Geen opmerkingen:
Een reactie posten