donderdag 4 juli 2013

Hyper-Calvinism and the call of the Gospel

De Obscurantist ©

Deze bespreking is opgedeeld in twee delen, eerst komt het boek aan de orde en daarna komt het calvinisme aan de orde zoals ik die ben tegengekomen in dit werk.

Boek
Overgenomen van http://www.cprf.co.uk/


In de introductie lezen we wat prof. Engelsma (een Amerikaan) wil bereiken met zijn boek:
"It is the purpose of this book to show that the rejection of the well-meant offer by the Protestant Reformed Churches is not hyper-Calvinism." en "It is also a purpose of this book to give a sharp warning against the real threat of hyper-Calvinism."[1]

De definitie van hypercalvinisme die Engelsma hanteert komt er op neer dat een hypercalvinist iemand is die gelooft dat het goede nieuws alleen aan de uitverkorenen gepredikt moet worden in plaats van aan iedereen.[2] Met behulp van deze definitie slaagt hij erin de lezer te overtuigen dat het verwerpen van de 'well-meant offer' niet hypercalvinisme, maar gewoon calvinisme is. De grap is natuurlijk dat het verwerpen van het welgemeend aanbod volgens andere definities je wel een hypercalvinist maakt.[3]

Nu nog even weten wat het welgemeend aanbod is. Ik hoop dat met het onderstaande citaten het duidelijk wordt. "The free offer, ... , is the grace of God to all men in the preaching of the gospel, grace rooted in God's love for all men. This grace must be conceived of as God's one, saving grace. ... it is grace that offers Christ and the riches of salvation to men."[4] Inherent in the offer of the gospel is ... the notion that the preaching of the gospel is God's grace to all men, an expression of God's love to all men, and an attempt by God to save all men; and the notion that salvation is dependent upon man's acceptance of the offered salvation."[5]

De visie komt er op neer dat het goede nieuws voor iedereen goed is, God biedt via 'de' preek iedereen de mogelijkheid aan om gered te worden. God wil dus eigenlijk dat niemand verloren gaat. Volgens Engelsma beveelt God dat elke hoorder van het goede nieuws zich bekeert, maar is het goede nieuws alleen genade voor de uitverkorenen, de rest heeft er niets aan en wordt waarschijnlijk erger gestraft omdat zij het goede nieuws verworpen hebben.[6]

Een van de belangrijkste problemen die Engelsma met het aanbod heeft staat daarna opgeschreven: "The doctrine of the offer, therefore, teaches that the love of God is universal. ... Universal love is universal election, and that was the position of the Arminians."[7] Daar heb je ze weer, die verderfelijke arminianen:)



Maar even serieus, de schrijver heeft vind ik een overtuigend boek geschreven. Hij heeft veel belijdenisgeschriften aangehaald, aardig wat bijbelteksten behandeld en de visies van Calvijn, Turretin en Kuyper uiteengezet. Hij heeft erop gewezen dat calvinisten die het welgemeende aanbod huldigen zorgen voor het ontstaan van antitheses, want aan de ene kant blijkt uit het aanbod dat God van iedereen houdt en iedereen wil redden, maar aan de ander kant blijkt uit de leer van de uitverkiezing dat God niet van iedereen houdt en slechts sommigen wil redden.[8]

Het was echter jammer dat Engelsma zijn punten zo vaak heeft herhaald, het boek had wel wat korter kunnen zijn. Het was bovendien geschreven voor calvinisten en Arminius en zijn volgelingen hebben er dus af en toe van langs gekregen.
Hyper-Calvinism and the call of the Gospel bevat tenslotte de meest schokkende uitspraken over God die ik sinds enige tijd gelezen heb. Sommige stukjes in de citaten heb ik zwart gedrukt om ze te benadrukken.

The real face of (Hyper-)Calvinism

De hel - overgenomen van http://what-buddha-said.net

God is liefde (1 Joh. 4:8) en Gods gerechtigheid reikt tot den hoge (Psalm 71:19).

"As regards those who reject the call, the Canons and the Scriptures maintain that, even though they had not the least ability to heed the call, so that it was totally impossible for them to do what the call required ... they themselves are completely to blame for their refusal to believe."[9]

"God makes the preaching of His church His powerful, indeed effectual, instrument of the salvation of every elect in the audience ... God withholds the Holy Spirit from the reprobate in the audience ... in order that they not be converted by the preaching."[10]

"Coming to God by believing in Jesus is the solemn obligation of every man who hears the gospel. ... God can be serious in comanding someone to do his duty, even though God has willed that he not obey the command and even though God uses the command itself to harden him in his disobedience."[11] 

"God's grace is particulair; it is for the elect alone. As regards others who come under the preaching, God hates them ..."[12]


[1] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.7
[2] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.15,16
[3] zie bijvoorbeeld T. Challies (2007), http://www.challies.com/theology/hyper-calvinism-a-brief-definition , geraadpleegd op 3/7/13
[4] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.44
[5] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.41,42
[6] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.102,103
[7] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.45
[8] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.14
[9] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.84
[10] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.102
[11] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.109
[12] D.J. Engelsma (1994), Hyper-Calvinism and the call of the Gospel, p.128

Geen opmerkingen:

Een reactie posten