zondag 1 september 2013

Why God won't go away

Overgenomen van www.gogreenleaf.com
De Obscurantist ©

Meer dan een jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de leidende figuren van the New Atheism. Ik heb op youtube een aantal debatten gezien tussen hen en christelijke apologeten. Een deel van de strijd tussen deze twee groepen wordt echter met pen en papier gevoerd, dus het werd tijd om wat te lezen.

De Britse theoloog Alister McGrath besteedt in dit boekje aandacht aan het Nieuwe Atheisme, hun argumenten en hun beweringen. McGrath behoort tot de bekendste christelijke tegenstanders van de Nieuwe Atheisten en hij heeft o.a. met Richard Dawkins en Christopher Hitchens gedebatteerd. Daarnaast heeft hij, samen met Joanna C. McGrath, de internationale bestseller The Dawkins Delusion? geschreven als antwoord op The God Delusion.

Voordat we verder gaan eerst iets over de opbouw van deze bespreking. McGrath heeft zijn boek opgedeeld in drie delen en hij staat bij zeven deelonderwerpen stil. Ik houd min of meer deze opbouw aan. Van te voren wil ik duidelijk maken dat ik in deze bespreking niet alle argumenten en ideeën van McGrath zal behandelen. Dat is maar goed ook, want anders zou je wellicht niet gemotiveerd zijn om het boek aan te schaffen.



Part one: what is new about the New Atheism?
How it all started

Na ’11 september’ groeide de afkeer in het Westen van religieuze fanatisme. Ook kwam er eindelijk aandacht voor atheïsten zoals Richard Dawkins die religie zagen als irrationeel en gevaarlijk. In de nasleep van de terroristische aanslagen ontstond een nieuwe beweging: het Nieuwe Atheisme.[1]
De term zelf werd in 2006 door een journalist bedacht als aanduiding voor de schrijvers Sam Harris, Richard Dawkins en Daniel Dennett en hun houding ten opzichte van religie. Zij hadden pas een aantal populaire atheïstische boeken geschreven die zich kenmerkten door hun enthousiaste verkondiging van het atheisme alsook hun scherpe kritiek op religie en het respecteren van religie.

In 2007 publiceerde Christopher Hitchens zijn bestseller God Is Not Great en sloot zich daarmee aan bij de andere schrijvers. Harris, Dawkins, Dennett en Hitchens stonden al gauw bekend als ‘the Four Horsemen’ en werden gezien als leidende figuren van de nieuwe beweging.[2]
Belangrijkste werken besproken

Nadat McGrath ons zo dus een beeld geeft van het ontstaan van het Nieuwe Atheisme bespreekt hij de belangrijkste werken van deze vier schrijvers. Denk daarbij aan The End of Faith (2004), The God Delusion (2006), Breaking the spell (2006) en God Is Not Great (2007). 
Richard Dawkins. Overgenomen van www.theguardian.com
Daarbij uit hij zijn kritiek op deze boeken en probeert hij hun belangrijkste argumenten te ontmantelen. Ik heb hieronder een paar interessante stukjes uitgelicht.

“Where Harris simply ridiculed religion, Dawkins goes much further: if there’s an atheistic equivalent to C.S. Lewis’s Mere Christianity, this [The God Delusion] is it.”[3]

McGrath citeert Anthony Kenny in reactie op de bewering van Dawkins dat het atheisme minder ingewikkeld is dan het geloof in God:
“Many different definitions may be offered of the word “God”. Given this fact, atheism makes a much stronger claim than theism does. The atheist says no matter what definition you choose, “God exists” is always false. The theist only claims that there is some definition which will make “God exists” true.”[4]

Hitchens gebruikt in zijn boek de christelijke schrijver Timothy Dwight, die de vaccinatie voor de pokken afkeurde, als een voorbeeld van het religieuze obscurantisme die altijd in de weg stond en staat van wetenschappelijke vooruitgang.[5]
McGrath reageert met de voorbeeld van George Bernard Shaw (hij was gekant tegen een vaccinatieprogramma in de jaren ’30): “If I were to use Hitchens’s cherry-picking approach to history, I could argue that this outrageous antiscientific attitude on the part of this leading atheist just shows that atheism is dogmatic and hidebound, unwilling to take scientific advance seriously.” … “Except that it isn’t that simple.”[6] Hitchens, zo stelt McGrath, maakt selectief gebruik van de geschiedenis en laat zich soms leiden door een “extraordinary bias”.[7]

What is ‘New’ about the New Atheism?

Het Nieuwe Atheisme kenmerkt zich volgens McGrath door zijn anti-theisme. Door deze anti-theistische houding verschillen ze van andere overtuigde atheïsten.[8]

Daarnaast hebben deze nieuwe atheïsten zich verenigd in grote internet ‘gemeenschappen’ die de ‘canonieke’ werken van ‘the Four Horsemen’ zien als gezaghebbend. Al in 2010 had de forum die gehost werd door de Richard Dawkins Foundation for Reason and Science 85.000 leden, daarmee was het de grootste atheïstische online gemeenschap ter wereld geworden. Alister McGrath ziet deze gemeenschappen als het kloppend hart van het Nieuwe Atheisme.[9] Hij besteedt er daarom in zijn boek aardig wat aandacht aan.
Religie wordt er uiteraard uitgebreid bespot. Deze forums richten echter ook hun pijlen op meer gematigde atheïsten die gezien worden als verraders.[10] McGrath gebruikt hierbij het geval van de atheïstische schrijver Julian Baggini, die kritiek had op een paar aspecten van het Nieuwe Atheisme, als voorbeeld.[11]

Hij sluit dit deel af met het bespreken van een aantal ‘faalacties’ van het Nieuwe Atheisme zoals: het sluiten van het forum bij de Richard Dawkins Foundation in februari 2010, de ruzie tussen Josh Timonen en Richard Dawkins en de uitvinding van de term ‘Bright’ als vervanging voor atheist.[12]

Part two: engaging the New Atheism

In dit deel staat de schrijver stil bij drie belangrijke thema’s: religieus geweld, de rede en wetenschap. Ik vond dit deel erg boeiend en ‘thought provoking’.

Violence: when religion goes wrong

“Religion poisons everything” is één van de leuzen van het Nieuwe Atheisme. Terwijl meeste mensen van mening zijn dat religie de verkeerde kant op kan gaan, zien Nieuwe Atheisten religie als verkeerd. Die visie kunnen ze, wanneer ze geconfronteerd worden met wetenschappelijk onderzoek, niet vasthouden.[13]

Ten eerste bestaat er geen algemeen geaccepteerde definitie van religie. Religie is een breed begrip en is niet hetzelfde als het geloof in een god. Ten tweede zijn sommige definities van religie ook van toepassing op politieke bewegingen. Er zijn zowel politieke als religieuze fanatici, het echte probleem is dus fanatisme en niet religie.[14]
Volgens Harris en Hitchens leidt geloof rechtstreeks tot zelfmoordaanslagen, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het hebben van religieuze opvattingen niet noodzakelijk noch voldoende is om iemand tot een zelfmoordaanslag te bewegen.[15]

McGrath wijst er verder op dat het christelijke geloof mensen redenen geeft om het gebruik van geweld tegen te gaan. Daarnaast besteedt hij aandacht aan geweld gebruikt door atheïsten in het verleden en seculiere idealen en geweld.[16]

Reason: the rationality of beliefs

Beperkingen van de rede

De rede is een essentieel stuk gereedschap bij het bestuderen van de werkelijkheid, maar het heeft zijn beperkingen. De filosofen Imanuel Kant en David Hume waren bijvoorbeeld erg septisch over de capaciteit van de rede om metafysische problemen op te lossen.[17] Andere beperkingen van de rede worden in het volgende citaat duidelijk:

“One major concern was that the Enlightenment’s appeal to reason as the ultimate reliable source of authority could not be verified. … Some retorted that reason itself could demonstrate its own authority. But to its critics, this was unpersuasive. Surely such a defense … was ultimately circular and parasitical, assuming and depending on its own conclusions. If there was a flaw in human reasoning processes, reason itself would not be able to detect this. We’d be locked into unreliable patterns of thought without any means to escape.”[18]

McGrath bespreekt aan het einde van het stuk over de rede de ideeën Karl Marx, Charles Darwin en Sigmund Freud. Hij laat dan zien hoe hun ideeen vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de rede.[19]

Geloof

Het Nieuwe Atheisme verwerpt het idee dat andere visies op de werkelijkheid rationeel zijn. Nieuwe Atheisten, zoals Hitchens, stellen bovendien dat ze geen geloofsopvattingen hebben.[20] McGrath reageert daarop door te stellen dat alle levensbeschouwingen overtuigingen bevatten die niet bewezen kunnen worden. Bijvoorbeeld, de morele waarden waarop het anti-theisme van Hitchens rust.[21]

De schrijver had wat mij betreft meer voorbeelden moeten geven van elementen van geloof in het Nieuwe Atheisme. Maar goed, ik denk dat zijn punt wel duidelijk is. Tot slot, een citaat uit het boek over de verhouding tussen de rede en geloof:

“Human logic may be rationally adequate, but it’s also existentially deficient. Faith declares that there’s more to life than this. It doesn’t contradict reason but transcends it. It elicits and invites rational consent but does not compel it.”[22]

Science: a question of proof

McGrath besteedt eerst wat aandacht aan de aard van wetenschap. Hij wijst erop dat de wetenschap neutraal is, gebruik maakt van de “experimental method” en nooit stopt met het zoeken naar de beste verklaring van al het bewijsmateriaal. Nieuwe feiten kunnen zorgen voor het veranderen van bestaande wetenschappelijke theorieën.[23]
Hij bestrijdt dan de simplistische opvatting dat de wetenschap dingen bewijst. De wetenschap heeft inderdaad dingen bewezen, maar kan belangrijke wetenschappelijke vragen (nog) niet definitief beantwoorden.[24] 

Hij probeert bovendien aan te tonen dat geloof een rol speelt in de wetenschap. Zijn argumenten kan ik niet allemaal behandelen, maar een belangrijk punt die hij maakt is dat geloof niet blind is. Geloven is overtuigd zijn dat iets waar is, zonder te beschikken over definitief bewijs ervoor.[25]

Daarna bespreekt hij de beperkingen van de wetenschap:

“The natural sciences are empirical in their approach … Yet empiricism refuses, as a matter of principle, to speculate about any realities beyond the observable world.”[26]

Twee dingen die duidelijk “nonempirical” zijn waarde en betekenis. Aan de wetenschap hebben we dus niets als we de zin van het leven proberen te achterhalen. Religie gaat echter wel in op dit soort vragen. Volgens McGrath kan ook het bestaan van God niet door de wetenschap geverifieerd worden.[27]
Tenslotte bespreekt hij het idee dat wetenschap en geloof met elkaar in oorlog zijn. Deze opvatting was één van de belangrijkste ‘wapens’ die de Sovjet Unie gebruikte om religie te doen verdwijnen.
McGrath stelt dat historici dit idee al lang hebben verworpen, maar geeft toe dat er spanningen zijn tussen sommige religieuze denkers en sommige wetenschappers.[28]

Part three: where does the New Atheism go from here?

Where is the New Atheism now?

Religie heeft de aanvallen van het Nieuwe Atheisme overleefd en McGrath gebruikt dit stukje om dat te uittelichten. De Nieuwe Atheisten beriepen zich op de wetenschap en de ratio in hun strijd tegen het geloof in God, maar kregen te maken met christelijke opponenten die van beide te gebruikmaakten op hun geloof te verdedigen. Daarnaast hebben de Nieuwe Atheisten de massa niet kunnen overtuigen van het gevaar van religie. Ook heeft het Nieuwe Atheisme, vanwege zijn anti-theistische houding, te maken met kritiek van andere atheïsten. De toekomst ziet er dus niet erg ‘Bright’ uit.[29]   

God won’t go away: beyond the New Atheism

McGrath laatste punt is dat geloof in God niet zal verdwijnen, omdat wij mensen van nature geneigd zijn om te geloven in en te verlangen naar God.[30] Hij sluit het boekje af met een bijzonder verhaaltje over een jongeman, die hij had ontmoet, die na het lezen van The God Delusion geintresseerd werd in het christelijk geloof en zich uiteindelijk bekeerde. 

Afsluitende opmerkingen

Hopelijk heeft deze bespreking van Why God won’t go away jouw interesse gewekt voor dit boek en voor andere boeken die het Nieuwe Atheïsme bestrijden. McGrath heeft achterin zijn boek een lijst opgesteld van verschillende christelijke en niet-christelijke boeken die deze beweging behandelen en/of bekritiseren.
Tijdens het lezen van het boek miste ik soms een verwijzing, maar goed geen enkel boek is perfect. Ik hoop dat ik de ideeën van McGrath juist heb weergegeven en dat deze bespreking niet te lang is geworden.


[1] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. xi,xii
[2] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 3,4
[3] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 12
[4] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 20
[5] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 29
[6] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 30
[7] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 28,30,31
[8] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 36,37
[9] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 38,39,40
[10] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 40,43
[11] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 44-46
[12] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 49,50,56
[13] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 62,63
[14] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 64-67,69
[15] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 67,68
[16] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 69-80
[17] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 83
[18] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 99
[19] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 101-106
[20] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 82,83,88
[21] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 87,88
[22] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 89
[23] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 107-110
[24] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 110,115
[25] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 111,115
[26] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 116
[27] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 117-120
[28] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 123,124
[29] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 136-138,141
[30] A.E. McGrath (2011), Why God won’t go away: is the New Atheism running on empty?, p. 144-146